fredag, juli 06, 2007

Snö,hagel,regn och sol

Sista bloggen innan jag drar till riktiga Österrike.
Da kanske jag kan ladda upp lite bilder ocksa




Måndag
Idag vaknade jag upp och hörde på ljudet från vägen att det var vatten på asfalten.
Aj,då blev det vilodag.
Hade tänkt att ta den imorgon,men det är lika bra att passa på när det regnar.
Tog bussen ner till Bolzano och tåget till Trento.
Südtirol står för 10% av Eu:s äppelproduktion och det märktes mil av äppelodlingar som avbröts av enstaka floder och
industriområden.
Sen kom det mil av vinodlingar.
I Trento så talas det inte mycket tyska och engelskan är de inte så vassa på heller.
Att kolla på tv här är är rätt trist då alla Italien,Tyskland och Österrike dubbar sina engelska program.
Helt värdelöst att titta på C.S.I på tyska eller Brad Pitt på italienska.
men det är lite komiskt iallafall.
Fattar inte varför de envisas med det,deras engelska skulle nog bli bättre om det slutade dubba

Tisdag

Kollade ut genom fönstret,yes sol!
Intog frukosten och gick sen för att vila en stund och smälta maten lite.
Men va fan då var det helt plötsligt tjockt med moln och en aning svalt.
Då fick man planera kläder lite annorlunda och dra på sig armvärmarna.
Efter en stunds cyklande vände jag tillbaka och tog på mig långfingrade handskar och benvärmare.
Sen var det en bit nerför och sen vände det uppför,och sen dök solen upp.
Det var bara att stanna och ta av sig armvärmarna och vika upp benvärmarna.
Skulle ta en slurk vatten och märkte till min förvåning att flaska var tom,hade jag glömt att fylla på?
Nejdå det var ett hål i flaskan ingen aning hur den uppkommit.
Cyklade förbi St Peter och ner till Lajen för en latte.
Det var riktigt skönt att sitta i solen.
Sen bar det av nerför till Waidbruck.
Vände genast uppför,första biten var rätt brant bitvis.
Satt en skylt som det stod 14% på ett ställe.
Sen blev det mycket flackare,strax över timmen upp.
Hem och duscha och använda Cefaren ,sedan bussen upp till Wolkenstein för att kolla upp den byn och handla lite på
DeSgpar.
En sak här som är negativt om man jämför med Mallis,är att det är svårt att köra en platt runda som återhämtning.
Sen blev ju det problem med att uppdatera bloggen.
Min nya dator med WIFI har kajkat ihop och jag har skrivit allt i min gamla och fört över på ett MicroMS-kort.
Men datorn på hotellet kan man bara surfa på.
Funderade en stund och kom på att jag kunde maijla textfilen via mobilen till min Gmail.
Tur att det är täckning med italienska 3 här



Onsdag


Idag vräkte regnet ner,inte en chans att jag drar ut då.
Tog bussen till byn för fönstershopping, fika och vykortskrivande.
Då tittar solen fram och planerar att dra ut en sväng på eftermiddagen.
Men precis när jag är vid hotellet så är det tjockt med moln igen och efter en stund så mullrar åskan.
Vädret växlar fort här i bergen.
Då hoppar vi över cyklandet idag.

Torsdag

Idag fick det bära eller brista.
Idag skulle Sellarundan averkas.
På morgonen var det soligt och fint,men inte helt otippat så mulnade det på.
Satte igång att cykla,första biten är seg och rätt trist upp till Wolkenstein.
Sedan börjar den riktiga klättringen.
Hade startat med kortkort och liniment på benen ,men efter Wolkenstein åkte armvärmarna på.
Klättringen gick fint men när jag närmade mig Sella Joch så kom första snöflingorna .
Solen sken och det kändes ändå rätt varmt och skönt.
Kom upp till Passo Sella efter 1.40 ungefär.
Men där var det inte varmt brr.
Var bara att dra på benvärmarna också.
Tyvärr kom jag på i Wolkenstein att mina varmare handskar låg kvar på hotellet och de had jag behövt i nerförslöpan efter Sella.
Fan vad kallt det var.
Som tur såg jag en restaurang där jag gick in för att ta en macchiato och nåt bakverk.
När jag efter en stund tittar ut genom fönstret så har det börjat att regna, 10° ,regn,1800 hm nerförsbacke är inte kul.
Som tur duggar det bara lite och jag ger mig iväg.
Jag önskar bara att det ska börja gå uppåt igen.
Efter ett tag svänger jag av och börjar klättringen till Pordi Joch,fan vad skönt .
Trodde aldrig jag skulle tänka så,men när det går uppåt så blir det varmt och skönt igen.
Klättringen går fint .
Det har mulnat på rätt rejält,och molnen ligger lågt.
Efter halva nerfarten från Passo Pordoi så börjar det hagla, fan också.
Nere i Arabba så går jag in på en restaurang och beställer in en stor portion risotto med Parmesan.
Och utanför börjar regnet vräka ner.
Sitter ett tag och väntar ut regnet i en halvtimme.
Sen är det dags att trampa upp till Passo Campolongo.
Den var inte speciellt jobbig.
Backen ner till Corvara känns riktigt varm och behaglig när solen tittar fram.
Sen är det dags för sista passet Grödner Joch.
Den har jag redan cyklat en gång.
Men då var det varmt och skönt,det var inte fallet nu.
När jag kommit halvägs börjar det blåsa rätt kraftigt smäller till på solbrillorna,nej hagel.
Fy fan vad jobbigt,motvind,backe ,hagel och senare regn.
Iofs har jag medvind i en del "serpor".
Når Passo Gardena efter ca en timme.
Stannar inte då det regnar rätt kraftigt nu.
I backen ner känns fingrarna som djupfrysta fiskpinnar.
Möter en massa cyklister som skakar på huvudet många med bara kortbyxor på.
Jag är glad att jag har mina benvärmare på.
Det är riktigt jobbigt att bromsa i kurvorna.
Som tur är har jag kolfiberhandtag på bromsarna.
med metallhandtag så skulle de nog fått amputera bort fingrarna.
Men sen så tittar solen fram och djäkla vad varmt och gosigt det blir med en gång.
Sen går det undan ner till byn.
Pacear bakom en bil i 70 km/h.
Hade jag haft ben 53:a fram så skulle jag kört om honom=)
Ja dagen hade det mesta i väderväg.
Imorgon får jag hålla mig under 1500 meters gränsen

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Se você quiser linkar meu blog no seu eu ficaria agradecido, até mais e sucesso. (If you speak English can see the version in English of the Camiseta Personalizada. If he will be possible add my blog in your blogroll I thankful, bye friend).

Anonym sa...

Sköna historier, man blir ju lite avundsjuk!
Torsdagsrundan påminner mig om en runda i Davos för 2 år sedan när det började snöa, runt 2200 möh var jag iofs. Fast det var ju Augusti och varmt i dalen, så jag blev ändå lite förvånad. Kallt som f-n att åka ner!