onsdag, augusti 06, 2008

Lugnt på jobbet

                                                   



Denna vecka är det stiltje på jobbet.
Så för att skoja till det så tog jag kameran med mig.
Min gode vän Markus blogg har inspirerat mig att göra ett matinlägg.
Men det kommer inte bli nåt återkommande.
Detta är mest för att få dagen att gå fortare.
Dagens personalmat var tunt skivad kalventrecôte och till det serverades det potaissallad med rostade grönsaker och parmesan.
Och för allas känndedom så heter det inte antrekåå utan antrekott.

Mängder får ni lista ut själva för jag orkar inte räkna ut.
Ni får gå på känsla
Till det hela behövs
Potatis
Kapris
Paprika
Zucchini (uttalas tzokini)
Vitlök (jag använde King Solo)
Spenat
Ruccola
Olivolja
Rödlök
Dijonsenap
Honung
Vitvinsvinäger
Salt och svartpeppar

Först kokas potatis med skal i saltat vatten.
Och snåla nu inte på saltet




När potatisen kokat klart häll bort vattnet och låt potaisen svalna.
Medan potaisen kokat så har du skurit grönsaker.
Gärna i grova bitar.
Skär gärna bort kärnhuset på Zucchinin .
Skiva vitlöken tunt och rippla på med olivolja .
Krydda med salt och peppar

Sätt in i ugn 200° 5-10 minuter.
Medans grönsakerna är i ugnen så delar du potatisen på mitten 

Sedan blandas kapris

Sen är det dags att ta ut grönsakerna ur ugnen.
Se till att det finns lite tuggmotstånd  så att det inte blir som Farmors kokta morötter-

Blanda sen grönsakerna med spenaten och potatisen.

Sen ruccola.

Blanda det hela med en dressing gjord på Dijonsenap,honung,vinäger och olivolja.

Smaka av med salt och peppar,lägg upp på tallrik eller fat och toppa potatissalladen med hyvlad Parmesan

Voila

Nu undrar ni säkert om hur kalven är tillagad.
Den hittade jag i frysen på jobbet.
Just nu är klockan sent och jag orkar inte skriva om det nu.
Men potatisen kan serveras till stort sett vad som helst.

4 kommentarer:

Nypan sa...

Fan Kaijan,
Du och Markus får lägga av med massa bilder på god mat! Jag har precis börjat äta mindre.
/N

Patrik Skolling Möller sa...

1½ timme till luch blev plöstligt väldigt långt. :o

-Skogling

Tobbe Arnesson sa...

Aha! Potatisskalaren till parmesanen var ju hur klockrent som helst! Att man inte tänkt på det!

Ska testa ditt recept sedan, låter smarrigt!

Gillar första bilden, riktigt stämningsfull på något vis.

Markus F sa...

Kan du inte klämma ur Dieter hur man gör tysk potatissallad innan har går i pension?

För övrigt tror jag nog att jag msåte göra ett kundbesök hos er. Det där köket är läckrast i stan.

Jo, nu vet jag: Ni behöver ett varuprov på Gotländskt lamminnanlår. Så är det ju. Att jag inte tänkte på det.