lördag, september 13, 2008

Orienteringssäsongen har börjat


Nu har jag trappat ner på cyklandet och springer lite mer.
För att bryta av mönstret så började jag med ol förra året och i våras.
I sommar har det bara blivit några sporadiska  träningspass med Naturpasset.
Så jag var full av entusiasm när det var dags för Dm i Sorundaskogarna.
Då jag fortfarande är kass på orienteringsbiten så tog jag en öppen bana.
Förut så har jag sprungit 2,3 och 4.
efter ett tips av kille i våras om att 4.an och 5:an är ungefär lika svåra med skillnaden att 5:orna är längre i distans så bestämde jag mig för att ta femman.
Det gick riktigt bra,endast några småmissar på vägen tills jag ska skulle till 8:an och jag fick rejäl härdsmälta i hjärnbarken.
Var ju på helt fel ställe som ni kan se på kartbilden.
Sen tog det en stund innan jag fattade var jag var och då hade jag säkert tappat 20 min.
Sen gick det hyffsat bra till mål.
Förutom 8:an är jag riktigt nöjd

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det var ju lurigt in mot 8:an!

Höjdkurvorna ser ju ungefär likadana ut oavsett hur man kommer in! - - - En sänka med lite blött i och så upp mot kontrollen. Hur lätt som helst att missa! Möjligtvis borde Du ha reagerat när Du kom ner i en vegetationsstyp som inte borde ha funnits runt kontrollen.

Använder Du tumkompassen?

Haningerox sa...

Jo så här i efterhand så inser jag att jag borde fattat,men det var väl rejäl syrebrist i hjärnan.
Jo jag använder tumkompass,men tyvärr inte den jag fick av dig.Den upptäckte jag att den gått av på tävling förra året.Skulle ta kompassrikting och hade helt plötsligt ingen.Gjorde en rejäl vurpa den gången.Måste gått av vid det tillfället.

Tobbe Arnesson sa...

Hur är den där kartan gjord? Vad betyder färgerna?

Haningerox sa...

Den är gjord i ett program som heter Quick route.Karatan är fotad me en digitalkamera då jag inte har en scanner.
Färgerna är hastighet /km

Anonym sa...

Om man missar en kontroll, innebär det diskning eller blir det bara tidstillägg?

Haningerox sa...

Man blir icke godkänd.Dvs diskad ja