torsdag, mars 11, 2010

Mararapport






Efter en dag med lugnt promenerande och laddning med godis och Enervit Pre Sport var det dags för frukost kl 05:30.
Hade handlat min egen frukost för att kunna äta tidigare än när matsalen öppnade kl 6.
Vill gärna ha 2,5 h innan loppet för sista målet mat.
Sen var det skönt att slippa de gapiga holländarna.
Sen var det den vanliga proceduren med vaselininsmörjning och tejpning av bröstvårtorna.
Drog till starten 1 timma innan,hade fixat ett hotell nära starten för att slippa åka komunalt vilket är extraskönt efter loppet.

Denna gång hade jag inte hunnit bli så nervös innan.
Men nu började nervositeten smyga sig på.
Hur mycket kläder skulle man ha på sig hur mycket energi ska man ha med sig var några av frågorna.
Sen var det vilket tempo man skulle hålla.
Sprang med fyratimmars farthållarna ett tag men insåg att det skulle bli för högt tempo för mig.
Tyvärr fanns det ingen farthållare för 4:15.
Så jag fick hålla koll på tempot själv.
Höll även koll på pulsen så att jag skulle ha energi kvar i slutet av loppet vilket jag inte hade i slutet av Berlin Marathon.
Försökte hålla pulsen i övre delen av distanspulszonen .
Första halvan så tog jag två gel i timmen och drack vatten och sportdryck i depåerna.
Var perfekt att man fick vattnet i flaska istället för mugg.
Lite lättare dricka då.
Först halvan gick på ca 2:05 och det kändes bra.
Fick nya gel av farsan strax efter.
Då gick jag över till att ta 3 stycken i timmen vilket ger ca 60 gram kolhydrater per timme vilket är det kroppen klara utan att magen börjar bråka.
Efter 25 k började tankarna komma om när benen skulle börja strejka,men det kändes fortfarande bra.
Men strax efter 30 så började det kännas i benen.
Då var det bara att ställa in sig på dryga timmen med att försöka uthärda smärtan .
Det gick riktigt bra och jag behövde aldrig gå mer en smågång vid depåer.
När jag kom till 40 km skylten så märkte jag att det var bråttom för att hinna under 4:15.
Men benen var ordentligt sega ,men jag fick rejäl kraft på slutet och fick till en spurt och tog många placeringar på slutet.
Tyvärr blev tiden 4:16:16.
Men är nöjd ändå.
Hade ett snittempo på 4:45/km sista 600 m
Missade mycket tid vid mina pisspauser.
Fick pinka minst 5 ggr.
I Berlin hade jag bara en pinkapaus men då var det rejält mycket varmare.

NU var det perfekt väder med 7-8 grader och mulet.
Mina tider /5k
29:46
28:58
29:30
30:16
30:42
30:18
31:06
32:43
sista 2195 m
12:59

Barcelona


Berlin















2 kommentarer:

Tobbe Arnesson sa...

Synd du missade ditt mål men det där ska du vara djävligt nöjd över, tycker jag!

Vito sa...

Håller med Tobbe..

42 km är fasiken ingen lek alltså.

Kör hårt ! :)