söndag, februari 26, 2006

Fietsen vor Cuba









Sitter och grämer mig över förlusten i Os-finalen.
Tänkte att jag kan ju föröka skriva lite .
Har ju inte skrivit så mycket i veckan.
Jobb,träning + xtra jobb har gjort att jag ej orkat.
Får ta skärpa mig.
Min vän Markus skickade mig en länk om att den gamle mästarcyklisten hade varit på Kuba och skänkt lite cyklar.
Och det kan behövas.
Iofs finns det en massa cyklar, men det är mest dåligt underhållna Kinesiska stålstaket.
Fast jag hoppas de fick cyklar med cx-däck* då det Kubanska vägnätet är lika dålig underhållet som deras cyklar.
Ett lovärt initiativ.
Men det kan ju hämma Eddys försäljning på Usa-marknaden.
Fast min känsla jag fick på Kuba ang Usa-blockaden var att den bara stärker Castros ställning.
Snacka om att sjuta sig i foten
Skulle vara kul att se Fidel på en Merckx.
Han har ju tom svårt att gå



Artikeln:
Merckx hands over "bikes for Cuba" Cycling legend Eddy Merckx was in Cuba over the weekend to hand over 1000 used bikes for local cyclists. The bikeraising programme called "Fietsen vor Cuba" (Bikes for Cuba), sponsored by Belgian lottery, is intended to support the sport on the island, especially in the province of Guantanamo. Merckx also assisted to the ending of the stage race "Vuelta a Cuba" in Havana on Saturday, and gave the winner, Pedro Pablo Pérez, another bike - brand new, of course. At a reception at the Cuban Olympic Committee on Monday, the Belgian also honoured the country's president, Fidel Castro, by giving him a road bike as a present. "I hope, he will use it," said Merckx.
Länk till
artikeln

*cx=cyclocross


Så har vi kommit till musiktipset Bara för jag smögar-Helt Off

1 kommentar:

Anonym sa...

ungefär så här skrev jag i min blogg innan os-finalen i hockey.74444444444444444444444444444400000000000000000 (<--det var kattens bidrag till inlägget)

"Vapise ruotsi! I morgon söndag 26/2 kl 14 möts Sverige och Finland i OS-Final i ishockey. En vän till mig tyckte det var extra kul för mig, efterom det kvittar vem som vinner. ?????

Verkligen inte! Detta tränger en förklaring govänner, eller hur? Om vi, Finland, vinner blir jag superglad men om Sverige vinner blir jag olycklig ett tag. Varför är det så nu då,undrar ni nyfikna vänner? Det är ju bara hockey? Jo, för att det gäller bara hockey.

Tillåt mig exemplifiera med ett tillkrånglat exempel: Skulle en finne och svensk mötas i VM-finalen i tungviktsboxning skulle jag skrika mig hes och hålla på finnen såklart. Och skulle svensken möta en amerikan skulle jag skuggboxandes hålla på svensken. Skulle däremot Sverige möta USA i hockeyfinalen skulle jag hålla på USA. Så nog är det hockey alltid.

Det är alla dessa matcher mot Sverige under 70- och 80talen som satt djupa puckavtryck i min nationalistiska själ. Det var då vi aldrig vann något och det enda vi ville och kunde var att sätta hockeyklubbor i hjulen för Sverige. Ibland gick det och vi kunde vara glada för att sverige inte vann medalj. Oftast gick det inte och nästa dag blev en golgata i skolan där glåpordens piskande bara överträffades av de hårda slagen mot axeln. Där fick du finnjävel. Shit vänner, vilken uppförsbacke det var!

I morgon hoppas jag verkligen vi vinner bekvämt. Låt säga med 4-1.

Darra Sverige."

Nu vet vi hur det gick och det var åt helvete. Jag är så jävla glad att det inte var en vm-final i fotboll under samma förutsättningar. För det här var ju bara hockey trots allt, och hockey är en marginalsport. Som curling ungefär.