torsdag, april 03, 2008

Mallorca från bergiga sidan


Dag 4
Ja idag stod bergsturen på tur.
Vi körde relativt lugnt ner till Santa Maria där vi delades upp i två grupper en för länga och en för korta.
Jag skulle köra långa.
Sen var det en härlig nerförsbacke där man kunde vila lite sen till höger och klättringen till Valdemossa startade med en slakmota .
Efter 23 minuter var det välbehövlig paus med vattenpåfyllning.
Sen längs kusten på en otroligt härlig vid kusten.
Underbar utsikt.
Ner till Soller där jag klämde i mig en macka med Nutella som låg i ryggfickan.
Nu var ordningen återställd och jag hamnade sist uppför.
Men jag fortsatte i mitt tempo och hade häng på en av gubbarna som låg en serpentin före mig.
Men jag kom närmare hela tiden och när jag kände på mig att vi närmade oss toppen så la jag i en högre växel och spurtade upp och förbi a`la Lance.
Fan vad skönt att inte vara sist uppför.
En gel gick åt uppför.

Sen kom belöningen med en härlig resa nerför.
Hade som mål att  vara förs ner men hann inte före en av gubbarna som startade en stund innan.
Men det var inte långt ifrån.
Mötte ett gäng polismotorcyklar på vägen ner.
Tänkte om det hade hänt nåt men väl nere i dalen så var det avspärrat för cykeltävling.
Vi stod och kollade på killarna som skulle uppför i gassande sol.
Inte ett dugg avis kan jag lova.
Den vägen vi körde var mestadels i skugga.
Sen ner till Bunyola för fika.
Idag var priserna mer humana.
5,60 för samma som igår minus vattnet.
Sen bar det av hemåt.
Vid 12 mil hade jag en rejäl svacka.
Benen sved i slakmotorna men sen var det mestadels svagt nerför jag fick energi igen.
Men så kom sista milen och det enda jag tänkte var på Snickers och cola.
I Can Picafort var jag tvungen att stanna och trycka i mig en cola och Snickers.
Blodsockret var nere på botten.
Och dagens middag var välsignelse.
Unnade mig veckans första öl också
Mätaren slutade på 163 km med  6:38 effektiv cykeltid.
Och som kidsen säger Aclimas underställ rockar.
har haft på mig den varje dag utan att den luktar.
Idag sköljde jag av den i vatten.
Nu åker all syntetställ i sopen.
Imorgon så kör jag nog en egen återhämtningstur .
Adios Amigos!

1 kommentar:

Patrik Skolling Möller sa...

Härligt Kaijan ! När åker du hem imorgon ?

//Skogling