lördag, juli 05, 2008

Ciao Suecia!!!










Hej nu har jag fatt tag pa ett internetcafe
Hittade WIFI pa staionen men iPodden klarar inte av copy&paste.
Nu har intresset for en iPhone svalnat en aning.
Tyvarr far ni vanta med bilder till jag kommer till Osterrike pa Mandag

Tisdag
Resan ner gick bra förutom den lilla förseningen.
Nåt jag förundras över när jag reser är varför alla har så bråttom av planet.
Så fort planet stannar så reser sig folk för att ta sitt baggage och står i en obekväm ställning för att ta sig ut från planet.
Idag blev vi straffade för att vi var sena och fick åka buss från plattan till terminalen och då är det ännu mer lönlöst att stressa i planet.
Bussen åker ju inte förrän alla är på.
Rätt varmt här nere (30°)
Jag har lärt mig att man inte ska äta Thai lagat av Indier.
Var så hungrig när jag kom ner att jag tog första bästa.
Beställde kyckling med röd curry och kokosmjölk.
Det smakade iofs intte illa men speciellt mycket thai var det inte iaf.
I morgon tar jag tåget till Bolzano.
Har tagit in på ett halvsunkigt hotell nära stationen.
Billigt och nära till stationen
Dags att sova
Auf wiederhören Freunde

Onsdag
Resan till Bolzano gick utan problem.
Frågade på stationen varifrån bussen tll Fassa gick ifrån.
Han pekade och sade bara outside.
Ställde mig där det stog bus på asfalten.
Men började ana oråd då det inte kom fler personer som väntade på bussen.
Frågade en snubbe och han pekade på busshållplatsen några hundra meter bort.
Jävla tur att jag frågade då jag hade fått vänta två timmar till nästa buss.Gick bort till bussen och där stod ett helt gäng som skulle med.
Bussen stannade även vid tågstaionen men på andra sidan ingången=).
Och som förra året innan Ortisei så kom det en störtskur när jag närmade mig Vigo di Fassa.
Hoppade av och ställde mig på stationen och frågade var Hotell Vigo låg.
Men alla var turister och gav inte mycket till hjälp.
Ringde tilll hotellet.
Men det är inte lätt när ägaren bara talar italienska och tyska.
Till slut fick jag reda på att hotellet låg nära kabinbanan vilket inte var långt från där jag befann mig.
Tog sedan mitt pick och pack gick 300 meter.
Fick först ett rum med en säng och kass utsikt.
Men sen kom ägaren förbi och frågade om jag ville ha ett rum med dubbelsäng och balkong.
Självklart sa jag ja.
Perfekt att kunna hänga ut svettiga cykelkläder.
Sen var det middagsdags.
Om maten förra året var bra så var denna mat inte nåt att skriva hem om.


Torsdag.
Vaknade till sol på morgonen.
Om middagen var sådär så var frukosten milsvid skillnad mot förra året.
Märks att det bor mest italienare på detta hotell.
Deras frukostvanor är stor skillnad på jämfört med svenskar och tyskar.

Stack ut vid niotiden.
Fick stanna några gånger och fixa inställningen på styret och pedalerna då jag köpt nya frächa klossar.
Sen var det en härlig backe ner.
Så härlig att jag missade skylten till San Pellegrino.
När jag kommit utanför stan så insåg jag min miss.
Gör om gör rätt liksom
Sen var det bara att börja klättra,men kände direkt att detta skulle bli en jobbig dag.
Brukar ju ta en dag med soft cykling för att vänja kroppen men då prognosen sa att detta var dagen med mest stabilt väder så det var bara att ta tjuren vid hornen.

Sen kom det en underbar nerförslöpa med mycket raksträckor i början som jag toppade över 75 km på utan att ha trampat då det inte var nån ide då man bara hade trampat ur ändå.
På slutet kom en del sköna serpor och knappt några bilar nice.
Kom till en liten och helt plötsligt så sa det bara pssst.
Punka! Fan!
Tur att det inte hände när jag låg i 75.
Jag hade bara en extra slang så nu fick man jaga hojbutik för att köpa några till.
10 km nerför så hittade jag en köpte tre för säkerhets skull.
Sen var det en klättring på 4,4 km till San Tomaso d`Agordino.
Här var det kladd på asfalten efter Girot.'
Den där Marzio Bruseghin verkar populär.
Det var här jag bestämde mig för att Passo Giau och Falzarego skulle bli för mig övermäktigt.
Tog en macka ,glass och cola på ett ställe.
Sedan började klättringen till Passo Fedaia.
Trampade på.
Ja detta gick smidigt.
Men sen brantade det på ordentligt plus att det var nästan spikrakt.
Inte bra för psyket
.
Äntligen svängde vägen och det kom en till en raksträcka.
Kollade kartan efteråt,och den var cirka kilometern lång.
Den var nog min långsammaste kilometer någonsin.
Hade missat att fylla på vatten och började bli tom på energi så baren som låg i slutet av raksträckan var som en hägring.
Fick stanna åtskilliga gånger för att vila.
Jag hade fanimig huggit av mig handen för ett trippelvevparti där.
Jag kom fram till slut och en kolla och mineralvatten så var man människa igen.
Sista biten var det 16% bitvis.
Har var Pantani en poppis kille.
Men det var iaf serpentiner så det kändes ej så jobbigt ändå.
Var ordenligt glad och nöjd när jag kom upp..
Inte undra på att det var jobbigt då snittlutningen från svängen jag snackade om förut var drygt 11%.(5,3km).
Men min glädje förbyttes till irritation.
Brukar köpa metallmärken som man använder till vandringskäppar på varje tvåtusenmeters pass.
Men hon som jobbade uppe vid Fedaia hade fult upp med att sancka med vad som troligen var nån väninna av tonen och skratten att döma.
Jag stog däe som en mesig svenne ibland tittade hon upp men fortsatte att prata.
Efter en stund ryckte jag mina prylar och gick demonstrativt utan nån som helst reaktion.
När jag skulle sitta upp på hojen märkte jag att jag glömt mina brillor i butiken faaan.
Gick in och ryckte åt mig dem utan att hon ens lyfte blicken.
Helt otroligt.
Lagom till att jag började rulla neråt kom första vattendroppen.
Tankarna for om jag skulle klä på mig mer regnmässiga kläder men tänkte att det bara var en kort skur.
Kort var den men mycket vatten kom det och man blev rätt kall.
Men man torkar rätt fort när det blåser på nerför.
Sen var det bara hem till hotellet och knäcka ölet som gud måste ha glömt (Forst)
97 km fick jag ihop idag.
Man förstår varför det är dopingproblem inom cykelsporten.
Att cykla upp till Fedaia efter drygt 130 km cykling i klart högre tempo och fler pass än jag är overkligt och det efter flera dagars cykling innan.
Jag är glad att jag inte tog de andra passen.
För om jag gjort det så skulle jag förnedrat mig fullständigt och fått beställa en taxi!!!
Arrivederci

3 kommentarer:

Anonym sa...

Verkar som att Du kommer att ha en härlig semester.

Jag är impad av din målmedvetenhet och håller med om att taxi inte är något alternativ.

Markus F sa...

Av någon anledning så sjunker standarden på hotellen ett rejält snäpp så fort man kommer in i Trentino (jämfört med Südtirol). Men konstigt nog så kostar det lika mycket. Jag slogs av det när jag hade cyklat från Ortisei till Vigo över Seiser Alm. Så fort jag var över Malknechtjoch och körde ner igenom Val Duron var det som att komma till ett annat land. Annars har dom ett ganska intressant hembygdsmuseum i Vigo som är värt en titt om det skulle regna nån eftermiddag. Dom lokala ostarna är också goda. Leta upp vinbaren i Vigo och testa lite Trentinovin, den ligger uppe i byn på den stora gatan.

Souvenirtips: Köp hem lite torkad KarlJohan-svamp

Tobbe Arnesson sa...

Låter härligt, även om där finns en del små besvikelser. Men de glömmer du snart!