tisdag, juli 08, 2008

Sellla Ronda bikeday eller åk ni före så väntar jag där nere








Efter en dags softande var det dags med lite berg och cykel igen.
Vädret såg inte så kass ut,växlande molnighet och kring 20 grader.
Drog iväg vid 8:30 .
När jag kom ner till huvudvägen så tog jag rulle på två tyskar,men det var lite risky för han som låg först gav aldrig tecken för gropar och hinder på vägen.
La mig lite på sidan om för att ha en chans att väja .
I backarna så tappade jag för jag ville inte köra för hårt innan vi kommit till de riktiga backarna.
Kom lätt ifatt på platten.
Sen var det bara att börja klättra.
Tog dryga timmen upp och fick några droppar på mig.
Blev omcyklad av rätt många och cyklade om några färre.
Uppe vid Sellajoch tog jag en espresso fyllde på vatten och kollade på när bergsgetterna kalasade på slängda bananskal.
Sen var det dags för dagens första höjdpunkt.
Backe ner till Plan de Gralba.
En mil nerför,en rejäl skrattfest.
Nu blev jag inte omcyklad av nån utan körde om massor.
Gravitationen är bra ibland.
Sen var det uppför igen till Grödnerjoch.
Den klättringen är inte så jobbig då det planar ut och går nerför på mitten.
Sen var det en skön backe nerför igen till Corvara.
Där var det nån som kört över sin förmåga utför då ambulans stog där och helikoptern lyfte.
Väl nere i Corvara tog jag en cola,munk och en kaffe.
Sen upp till Passo Campolongo.
Där kom dagen andra skur,men den var ganska tam.
Väl uppe så satt jag en stund för att vila och fyllde på vatten.
Nerför till arabba hade jag en snittfart på 50 km/h.
Undrar vad man skulle ha för snitt från Fedaia med de långa raksträckorna?
Väl nere i Arabba så bestämde jag mig för att ta en toast och cola .
Det var ett bra drag för starx efter öppnade sig himlens portar och det dundrade och blixtrade.
Det är lustigt att förra året kom det en ordentlig skur nere i Arabba när jag var där.
Sen var det klättring till Pordojoch.
Starten på etapp 15 i årets Giro.
Den var tung,tog dryga timmen.
På Girot tog den väl under halvtimmen.
Kom en skur på mitten men det var aldrig kallt inte ens på toppen.
Första klättringen som jag cyklade om fler än som cyklade förbi mig.
Cyklade om några som passerat mig i sella klättringen.
Folk såg rejält trötta ut.
Sen skrattfest nerför igen.
Dundrade nerför men fick ta det lite easy i kurvorna då asfalten var blöt.
På slutet triggade jag visst nån dåre som la sig bakom och gick om på yttersidan i en kurva och så när körde in en ett räcke i nästa kurva framför mig.
Det är inte så bra att försöka racea utan kontroll.
17:29 minuter och 42 km/h i snitt ner.
Sen var det lätt nerför hem till hotellet.
Cyklade solo ett tag tills det kom ett gäng och cyklade förbi och jag lade mig på rullen fram till backen upp till byn.
Den är smådryg när man är trött 6,6% på 1,2 km och sista 150 m 11,5 %  pavé.

1 kommentar:

Tobbe Arnesson sa...

Verkar ruskigt trist det där Kaijan!