fredag, juli 11, 2008

Sista berget för denna gång










Tisdag
Vaknade rätt sent och var trött efter gårdagens flopp.
Bestämde mig för att ta mig nerför Eisackdalen ner till Brixen.
Hade tänkt att göra det på Måndagen för att se etappmålet på Transalp..
Rullade på ner till Sterzing för att där ta en väg som jag sett att Markus ritat in på sin karta.(sorry Markus du ska få tillbaka dem).
Första biten var lite trist då den gick bredvid stora motorvägen.
Men vid Stilves svängde det av och in på småvägar och cykelbanor som var bitvis nyasfalterade.
Rigtigt härlig cykling mest nerför med några motlut.
Skrattfest helt enkelt.
I Brixen så frångick jag mina principer att inte dricka öl när jag cyklar.
Men efter en sån här nice dag så satt det fint med pizza och öl.
I Brixen såg jag en bank med Wii och fotbollspel.
Kanske nåt för Swedbank=).
Sen tog jag tåget till Brenner och rullade ner sista biten till Gasthof Rose.

Onsdag
Idag var det dags för sista bergspasset Jaufenpaß (Passo Monte Giovo).
Rullade ner till Sterzing och stannade för att ta en kaffe och glass för att ladda med fett och kolhydrater inför klättringen.
Det började att luta på rätt bra från början.
Märkte attn kroppen var lite sliten då pulsen var låg.
Denna stigning är rätt bra då den går på norrsidan av berget och det inte blir så förbannat varmt.
Fyllde på vatten vid en källa på vägen.
Men glömde fylla på vid nästa gasthaus.
borde stannat där för att ta en cola och fylla på vatten för när jag såg toppen så var det nergitorsk.
Hade bara en gel och en bar och det räcker inte riktigt för klättring i drygt 1,5 h.
Stannade på Jaufenhaus för en kaffe och cola för ta de sista 100hm efter det.
Det var välbehövlig energi.
På toppen blev det lite fotostund.
Är för övrigt galet nöjd med min kamera.
Sen var det skrattfest igen.
Nerför berget tog 25 minuter.
Synd att det inte fanns lift upp för då skulle jag gjort det igen.
I Sterzing tog jag tåget till Brenner.
Fick lite huvudbry då jag bara hade 1,92€ kvar på mitt kort.
Till Brenner kostade det 2€ och till Gossensass 1€.
Ville inte köpa ett nytt och hade inga mynt på mig.
Köpte biljett till Gossensass och hoppades på att det inte skulle bli nån kontoll.
Men alla gånger som jag åkt de tågen så har de aldrig kollat biljetter.
Stannade vid en butik i brenner för att köpa lite lycra.
Sen skön rull till Gries för softning och packning inför hemresan

2 kommentarer:

Markus F sa...

Jag letade efter kartan igår kväll och insåg att du förmodligen hade kvar den sen förra sommaren...

Tobbe Arnesson sa...

Tror jag måste ta mig till alperna med sutran och mönstrade däck någon dag.