onsdag, augusti 04, 2010

Ciao Svezia

Etapp 1

Dagens etapp var 135,8 km 1833 hm och tidstempot var upp till Jaufenpass (19,4 km 1411 hm)

Vi startade 7.30 och det rätt soft i början.

Efter några mil så började det all luta lätt uppåt och andningen ökade i frekvens.

Tänkte att kag skulle köra lugnt fram till stigningen.

Men jag hade kört lite för lugnt då jag efter en kisspaus var efter hela karavanen.

Så det var bar att lägga in en till växel och jaga ikapp.

Starx innan stigningen så var det en depå så att man fick fylla upp flaskorna och mumsa i sig lite aprikospaj,ost och kex.

Sen var det dags att börja klättringen upp till passet.

La mig i mitt eget tempo och avundades killarna som låg i 60 kilosklassen och trippade uppför.

Vid 10 km av stigningen så inser jag att jag att jag glömt mina gel på hotellrummet.

Nicht gut,detta kan bli ännu jobbigare.

Vid 12 km ökar jag tempot för att vid 14 kv inse att jag blandat ihop lite siffror.

Trodde att sträckan skulle vara 14 och inte 19.

Så sista biten blir riktigt jobbig med tryckande värme och låg energininivå.

Helt slut når jag passet efer drygt 2 h.

Vinnaren cyklade in strax under 58 minuter!

Sen var det att rulla ner till depån för att hämta väskan med torr tröja och fylla på energi igen.

När musklerna var extra stela så var det dags att klättra upp till topenn igen för att få en riktigt rolig nedförkörning.

I St Leonard så var det lunch.

Pastan var ok men kötträtten hade mycket mer att önska.

Hemvägen gick mestadels lätt nerför med några lätta stigningar.

Låg långt bak i början .

fast de cyklisterna har en förmåga att byta spår utan att ha nån koll bakåt.

Så jag avancerade framåt och då kände jag mig trygg nog att plocka upp vattenflaskan och dricka.

Dagens siffror 6,25 h 138 km 2261 hm 2550 kcal meldelpuls 133 max 180


Etapp 2

Idag stog det 107,3 km 2115 hm och ett tidstempo på 12,1 km 0ch 990 hm.

Så det var ju inte så blodigt i höjdmeter.

Starten gick i Arabba , vi fick äta frukost kl 5 för att sedan åka buss i två timmar till starten.

Jag var så trött att det gjorde ont när vi satt på bussen.

Sen gick starten och det var mest nerför till starten av tidstempot.

Ibland undrar jag om vissa människor har dödslängtan.

När vi kommer så åker polisen och stoppar billarna i mötande körfältet.

Men efter ett tag tröttnar en del åker när polisen åkt.

Då är det ända galningar som cyklar i fel körfält strax innan blinda kurvor.

Jag tycker det är tillräckligt spännande när jag ligger på rätt sida.

Tidstempot var en riktig pärs.Den var inte så lång men dessto brantare fanns inte många ställe där det planade ut och man fick vila.

Sen så var det tryckande varmt.

Toc mig upp på 1:20 och vinnartiden låg på 37 minuter.

Uppe på Passo Duran var det påfyllning av energi och sen nerför till Villa.

Asfalten i den backen var inte nån höjdare.

Jag är glad att jag slapp punka och har raka fälgar efter den.

Sen var det stigning igen upp till Forcella Staulanza.

Kändes rätt bra i benen .

95 kg och 34-26 som lättast är inte helt optimalt.

Och sen hade vi värmen .

Jag svettades floder .

Men efter ett tag kom det lite svala vindar vilket var som en skänk från ovan.

T o m när det var motvind i serpan så var det ljuvligt.

På toppen var det energi igen.

Och som vanligt var det italiensk effektivitet i depån.

Vilket betyder fult kaos

De borde få gå en kurs hos Tullinge sk.

Hemresan var nog det jobbigaste på hela dagen.

Nerför frånn 1700 till 1300 och sen klättring upp tiil 1400 och sen ner.

Så höll det på ett tag.

Det som tog knäcken på mig var när jag kommit upp till 1550 och det gick ner igen.

Annars är älskar jag nerförsbackar,men nu var jag less då vi skulle upp till 1600 och jag var tom på energi.

Av nån märklig anledning så fick jag enrgi från reservtanken och spurtade i mål sista 2 km.

På hemvägen bestämde jag mig för en extra vilodag .

Det är 7 mil till tidstempot och 1335 hm stigning.

Och tidstempt har lutning upp till 20%.

Så jag skippar idag och tar på mig löparskorna istället.

5:58 h 107,3 km 2516 hm 2100 kcal medel puls 128 max 157


Etapp 3

Bestämde mig redan igår för att skippa etapppen för dagen.

Käkade frukost vid vanlig tid och gick ner till rummet för att vila och mecka med hojen.

Sen drog jag på mig löparkläderrna och sprang drygt 3 km upp i backen bakom hotellet.

Gick inte så fort då det nästan konstant är över 10% lutning.

Sen ner samma väg,och det tog rejält på framsida lår.

Men det är perfekt inför Lidingöloppet.

Resten av dagen var det bara att slappa .

Tog även en kort tur till cykelaffären för att slänga på en 28 klinga bak.


1 kommentar:

Tobbe Arnesson sa...

Vad är det egentligen du är där på? Organiserad träning? Tävling?