tisdag, juli 03, 2007

Südtiroler rundfahrt


Fredag

Ja då är man här nere i Südtirol.
Resan startades vid 4 rycket i Handen och slutade i Ortisei vid 19:30 på kvällen.
Men det var det värt.
Det började regna och åska när jag väntade på bussen vid Waidbruck.
Surt när jag hade en väntetid på 45 min och ingen taxi i syne.
Men det är ju semester så det är ingen brådska.
Markus mötte vid bushållplatsen efter resan upp som var spännande.
Trodde flera gånger att bussen skulle skrapa lacken på bilarna vi mötte.
Men det gick utan missöden.
På kvällen intogs en trevlig middag med gott lokalt vin och överstekt fisk.
Resten av maten var däremot bra.
Sedan blev det en promenad till byns centrum vilket var en dryg backe att gå.
Föredrar att cykla uppför backar.
Markus visade mig lite platser vilka jag inte hittade till idag(Lördag).
Men det kan bero på flaskan vin och grappan som intogs på kvällen.

Lördag

Skönt att vakna upp till en vy med alptoppar.
En perfekt frukost intogs.
Det var dags för Markus att åka hem(kass tajming)
Cyklade upp till byn med gympadojor och vanliga kläder och vinkade av Markus.
Grymt svettigt blev det i värmen.
Sen var det dags för det jag är här för.
Idag mjukstartade jag med att cykla upp till sista byn innan första riktiga serpan.
23 km och 400 hm blev det.
I nerförsbacken var det till att ta på jackan .
Kom upp 68 km/h utan att ta i.

Söndag

Idag var planen att cykla över Grödnerjoch och ner till Corvara för att kolla in Maratona des Dolomites.
Stigningen börjar direkt utanför hotellet.
Det var jobbigt i början ej uppvärmd och ej van vid långa stigningar.
Kroppen har glömt Mallis.
Men jag trampade på,efter ett tag kom jag till ett gäng bilar som stod still.
Det visade sig vara Carabinieri som stoppat trafiken för tävlingen.
Det märks att Italien är ett cykelvänligt land ,det kan man inte säga att Sverige är tyvärr.
Kom ifatt en massa cyklister,det gick inte fort för dem.
Men jag fick en djävla massa power i benen.
Det var många tjocka tyskar på senaste kolfiberhojen med Ksyrium Sl hjul=)
Nådde toppen efter 1,5 h,sen började backen ner.
På med jackan och sen ner
Det var 19 minuters skrattfest.
Men det är minuter som kostar.
Kom upp i 67km/h.
Det är jackan som stoppar upp farten,fladrar som ett segel och utan är inte att tänka på
då det blir rätt kallt annars
Nere i Corvara vad det fullt med cyklister på fina hojar.
Men nåt som jag tyckte var märkligt var att det inte var nån försäljning av cykelprylar som det brukar
vara på långlopp i Sverige.
Sen var det dags för att åka tillbaks.
Stigningen var kortare nu,det tog bara 59 min.
Sen var det 28 minuters skrattfest till Urtijëi och en apfelsrtudel och espresso på Café Demetz
Härlig dag helt enkelt

4 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Det låter ju hur mulligt som helst!

Patrik Skolling Möller sa...

BAH ! Bilder ?

//Skogling

Markus F sa...

En karaktäristisk Skoglingkommentar.
För övrigt funderar jag på om det inte vore läge att testa en en Sella Ronda Brouwerij Pokaal nästa sommar..
Det finns ju en hütte vid toppen på varje pass. Kunde vara något det.

Anonym sa...

Bilder kommer n�r jag �r hemma