fredag, juli 13, 2007

Sista rapporten

Fredag

Idag hade jag tänkt att cykla ner till Nigerpass och tillbaka.
Men det visade sig vara att ta sig vatten över huvudet.
Det börjar med en svettig stigning till Panider Sattel.
Skön uppvärmning.
Sen var det i stort sett nerför hela tiden till första backen upp mot Tiers.
De var då jag insåg att det skulle bli alldeles för tungt och långt dagen efter Sellarundan.
Så det var bara att vända om.
Idag var inte uppförsbackarna lika sköna,det varmt i solen idag.
I Kastelruth beställde jag en pizza och avslutade med en espresso.

Det var inget smart drag när man har 400 hm klättring direkt efter.
Det var vidrigt jobbigt i den backen,men backen efter Rosenhill kommer kännas som barnlek efter fika i fortsättningen.
Sen var det en skön nerförslöpa där jag paceade efter en motorcykel,men tyvärr var asfalten dålig på ett ställe
så min extraslang och regnjacka lossnade och jag fick stanna och sätta fast dem igen.
Kvällen avslutades med packning och en överstekt fisk som fick skölja ner med vatten.
Att laga till fisk är inte kockens starka sida helt enkelt

Lördag

Färdigpackad och med strålande väder tar jag bussen ner till Waidbruck.
Jag fick lite fel info på hotellet, det visar sig att jag har 2 timmars väntetid på stationen i Waidbruck.
På Waidbruck station händer det inte mycket så jag tar tåget ner till Bolzano.
Där finns i allafall lite folk i rörelse.
Tur att man läst tyska i 3 år för 22 år sen när jag ska handla biljett i automat.
Allt står på italienska eller tyska.



Söndag

Käkar frukost för att sedan trampa upp till Brenner,lite seg i benen är jag allt.
Brenner var inte speciellt spännande så jag rullar ner till Sterzing .
Strax innan Sterzing så blir jag omkörd av en mc som direkt efter stannar till för att svänga av vägen.
Är otroligt nära att köra in i hoans mc i 60 blås.
MC-IDIOT!!!!
Där tar jag en macchiato och glass för att få lite snabba kolhydrater inför klättringen till Penser Joch.
2 kilometer från Sterzing börjar klättringen och den är rätt brant i början,detta kommer att bli en jobbig dag.
Blir omkörd av en massa motorcyklar i full fart.
Känns som "slingerbulten" hemma med skillnaden att detta är ett gäng jobbigare.
Sen märker jag att vattnet håller på att sina som tur så kommer det en by Egg, där jag hittar rinnade vatten.Känns om backen aldrig tar slut.
När jag kommit över trädgränsen så får jag syn på Alpenrosenhof som är restaurangen vid Passo Pennes.
Yes,men det är en bra bit kvar.
Nu är jag helt seg i benen så jag får slänga in lättaste växeln som jag sparat som reserv hela veckan.
Idag var det oundvikligt.
Men på nåt sett får jag in en spurt för att komma under 2 h upp.
Kommer upp på tiden 1:57:31
Snittlutningen 7,7% 15.9 km 1265 hm
Restaurangen var full av motorcyklister precis som Rosenhill i Stockholm.
Men det är ju ingen bedrift att ta sig dit upp på en mc.
MC-MESAR!!!!!
Köpte en Milka för att få energi,sen var det dags att åka ner.
Det var 18 minuters skrattfest som gärna kunde få varit längre.
Nere i Sterzing var det dags att fyll på depåerna med en knödeltrio (spenat,kantarell och purjolök).
Avslutade med lite gelato ,precis vad jag behövde.
Hemresan skedde med tåg till Brenner då jag inte var sugen på en klättring på 400 m till.
Tågen är lite spooky då jag aldrig sett nån konduktör och man kan vara helt solo i vagnen ibland.
Från Brenner är det en skön nerförsbacke.
Nu sitter jag helt solo på Gasthof Rose som är stängt söndagar och måndagar.
Lite spooky känns det.
Hoppas Jack Torrance inte kommer bara.

Måndag

Vaknade rätt tidigt och kollade ut genom fönstret och såg att det regnade rätt kraftigt.
Ja då kan man ju ligga kvar en stund till i sängen och sova.
Min kropp behöver vila efter gårdagens klättring,måste jag vara återhämtad till MSJ näst helg.
Gick till Spar för att köpa nåt att dricka och äta.
Till min glädje slutade det att regna och jag bestämde mig för att hoja ner till Innsbruck för att kolla stan.
Det var en riktigt bra återhämtningstur med lätt nerför hela tiden och lite serpor med mer lutning på slutet.
Molnen ligger lågt över Innsbruck,nytt regnväder på gång månne?
Åker upp till hoppbacken från OS.
Kollar in en stund för att inse att det inte är så spännande och drar ner mot stan.
Nu är det riktigt mörkt och det börjar att regna.
Inser att jag måste söka skydd för att inte bli sjöblöt och iskall.
Svänger in på första bästa mack och köper en kaffe och en schnecke.
Nu vräker det ner och är helt mjölkvitt åt båda håll.
Bergen man såg alldeles nyss syns inte alls..
Det går fort med väderomslagen här i bergen.
Bestämmer mig att ta tåget tillbaka då det inte är värt att cruisa omkring i stan i regnet.

5 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Satan va majsigt du verkar ha haft det. Men du saknar inte cykelsällskap? Jag menar, är det inte roligare att vara ett par stycken? Eller så är det bara jag som e för mesig för att ge mig iväg på ett sådant äventyr som du och Markus F gör själv.

Markus F sa...

Hotel Rose är ganska ruggigt när man är ensam.

Markus F sa...

Hotel Rose är ganska ruggigt när man är ensam.

Tobbe Arnesson sa...

Verkar ha varit en härlig resa, vädret till trots!

Anonym sa...

Samlingskommentar för alla dina Alpen-poster:

Det verkade som att Du hade det bra? Men var Du där alldeles själv?