lördag, september 20, 2008

Bättre på svampar sämre på orientering


I veckan bjöd våran grönsakslevarantör på svamplockning och utbildning i Filipstad.
Vi åkte upp på Tisdag morgon och plockade svamp .
Vi hade en svampkonsulent med oss.
När jag var yngre så plockade jag och farsan ibland svamp.
Och han är finne så då var det annat än kantareller som var det vanliga.
Så lite kunskap hade man innan men nu lärde jag mig några nya varav Rimskivling blev en ny favorit.
På kvällen var det rensning av svamp och förvällning.
Lite vin och mat fick vi i oss också.
På Onsdagen var det återigen plockning av svamp.
O jävlar vad svamp det fanns i skogen nu.
Man behövde inte gå många meter för att hela tiden hitta nya svampar.
till slut blev man väldigt selektiv och tog endast toppexemplaren.
Sen var det tillagning över öppen eld,riktigt nice.
Får se om man tar sig tid att gå ut i skogen nu.

Idag var det orientering i närheten av Tungelsta.
Om det gick hyffsat förra helgen så gick det käpprätt åt helvete idag.
Var lost flera gånger.
Vet inte om lokalsinnet försvann uppe i Värmland.
Men jag tog mig i mål,men till slut tittade jag mer efter svamp än kontroller=)

1 kommentar:

Tobbe Arnesson sa...

Haha, snyggt att komma i mål utan stämplar men med stor påse svamp! :)