måndag, april 26, 2010

PB

Ja nu har jag varit slarvig med uppdateringar igen.
Testet i Göteborg gick bra.
Och nu har jag fått ett nytt träningsupplägg.
Blir lite mer inriktning på lopp kring milen.
Vill ju bättra på min tid på milen(48 min)

I helgen så sprang jag Kvarnloppet i Jakan.
Blev premiär för löpning i linne och shorts för året då det var soligt.
Lite svalt i starten men när man väl kommer igång så blir det varmt.
Ändå ser man folk med vintermundering på sig=)
Måste ju bli som en tryckkokare med alla dessa plagg på sig.
Gick ut rätt försiktigt i början och blev omsprungen av ett fåtal löpare.
Vid cirka 3 km så började jag plocka in en del av de som sprungit om mig och ökade farten en aning.
Sprang ihop med en kille ett tag men hörde på hans andhämtning att det gick lite över hans förmåga så vid nästa backe så gjorde jag ett litet ryck och han tappade direkt.
Sen fick jag springa ensam en bra bit.
Det är det negativa med lopp där det är få deltagare.
Efter första drickastationen där jag skippade drickat så kommer en snubbe ikapp mig.
Hade en liten svacka och han fick några meter men jag bet ihop och segade ikapp.
La mig bakom ett tag och sprang förbi och fick en lucka.
Sprang på och kollade bak och såg att jag fått en lucka på kanske 20 meter.
Men nu började mina ben kännas möra.
Hörde hur han närmade sig och insåg att han skulle komma ikapp igen.
drog ner på takten så att han skulle komma ikapp i hopp om att han skulle vara orutinerad och lägga sig framför mig.
Och mycket riktigt så la han sig framför mig och jag kunde springa på hans "rulle".
Och när det var några meter kvar la jag in spurten och sprang om på ett nytt pers (47:05)
Så nu är förhoppningen sub 45 på Hässelbyloppet i Oktober.
Har lagt mer pengar på löpprylar i år än cykelprylar.
Lite testsiffror

Förra testet inom parantes
97 kg(100)
Anaerobisk tröskel 170(168)
Aerobisk " 155(151)
Nedre gräns 140(134)
VO2Max ml/kg/min 50,5(48,8)
VO2Max l/min 4,89(4,88)

hastighet stegfr laktat mmol/L

5 km/h 1,7(1,0)
9 km/h 86(81) 1,2(1,2)
10 km/h 89(82) 1,2(1,2)
11 km/h 90(83) 1,2(1,7)
12 km/h 91(87) 1,7(2,3)
13 km/h 92(88) 2,4(3,4)
14 km/h 92 (90) 3,9(5,3)
9 km/h 2,5(3,9)



2 kommentarer:

Tobbe Arnesson sa...

Bra där!

Anonym sa...

Fan vad Du gnetar på bra! Kul att läsa om dina framsteg.